Marketing sieciowy (wielopoziomowy) charakteryzuje się jako system, polegający na budowaniu regularnej sieci powiązań poprzez polecenia, w którym produkt/usługa może trafić bezpośrednio od producenta do nabywcy, dając możliwość zarobkowania osobom zaangażowanym w sieć poleceń. Jest to układ o tyle wygodny, że pozwala na dowolne, indywidualne dobieranie współpracowników, tworzących sieć, co czyni każde ogniwo w grupie, równie ważnym, jak klienta.

Marketing sieciowy

Marketing sieciowy

Amerykański profesor marketingu, Charls W. King, zdefiniował to zjawisko następująco: Marketing Sieciowy jest nisko-nakładowym i zaawansowanym technologicznie modelem biznesowym, który zachęca cię do budowania własnego biznesu i zarabiania potencjalnie wysokiego dochodu, podczas gdy pracujesz z domu według własnego harmonogramu. Generujesz natychmiastowe wynagrodzenie i poważny długo-terminowy dochód pasywny poprzez sprzedaż produktów i usług bezpośrednio do konsumentów i przekonując innych, by robili to samo (Ch. W. King, J. W. Robinson, The New Professionals, s. 80)

Przy sprawnym działaniu, marketing sieciowy (czy też network marketing), pozwala dystrybutorowi- zajmującemu się sprzedażą bezpośrednią- zarabiać i aktywnie (na marży), i pasywnie (na prowizji, wypracowanej przez dobrane grono dystrybutorów). Ten rodzaj marketingu, w znacznej mierze opiera się na człowieku i jego umiejętnościach, a sam główny dystrybutor, może sprawdzić się nie tylko jako sprawny sprzedawca, ale też jako uzdolniony kierownik zespołu.

Marketing sieciowy łączy więc w sobie niezależność i współpracę, sprzedaż bezpośrednią z budowaniem relacji pośrednich, reprezentuje sprzedaż detaliczną, ale poza tradycyjnym miejscem, jakim jest sieć sklepowa. Wymaga jednak indywidualnego kontaktu z klientem, prezentowania produktu i służenia wyjaśnieniami, w przypadku wątpliwości ze strony potencjalnego nabywcy. Jeśli tradycyjna sprzedaż bezpośrednia mówi, jak sprzedawać, to marketing wielopoziomow ypokazuje, jak jest się opłacanym za tę sprzedaż i za współtworzenie grupy sprzedażowej.

Każdy sprzedawca może tworzyć własną strukturę, co jednak nie oznacza, iż handlowiec znajdujący się wyżej w hierarchii niekoniecznie musi zarabiać więcej. Zasady zarobkowania ujęte są w określonym z góry planie marketingowym. Warto podkreślić, że podmioty gospodarcze, funkcjonujące w systemie marketingu sieciowego to dziś zdecydowana większość branży sprzedaży bezpośredniej. Szacuje się, że na świecie, MLM zajmuje się obecnie niemal 90 mln ludzi.